Nu får ni väl ta och sansa er!

Posted by Jonny in Uncategorized | 26 Comments

Ni får ursäkta, men jag måste få säga det här. Falun är värt ett bättre öde än att malas ner av bittra, gnälliga människor. Jag menar inte att kritik är fel eller att problem ska undvikas att ventileras, men om vi verkligen vill att vår stadskärna ska blomstra kan vi ju inte bete oss så att varenda besökare skräms bort. Eller prata som att ingenting funkar. Vem vill besöka en sån stad? Inte jag!

Vi börjar med trafiken. Falun har fått en ny stadsgata. Den går ungefär där den gamla vägen gick. Ett trafikljus har ersatts med ett annat, ett par rondeller har tillkommit. Men så var det ju det här med antalet filer. Fyra filer har på den nybyggda sträckan blivit… fyra filer, och på ett par sträckor om sammanlagt 300 meter har filerna minskats till 3 (2+1). Det skrivs och sägs att det ”inte går att ta sig in i stan” alternativt ”…igenom stan”. Spekulationerna är vilda om varför det ändrades, politiker idiotförklaras i sociala medier och allt verkar vara katastrof. Det konstiga är att alla som gör den, enligt uppgift, riskabla bilfärden längs de 75 + 225 metrarna utan ”fyrfiligt” kommer fram, det tar ungefär lika lång tid och utan bestående men (undantaget en bil som krockade med en buss efter lite oklar skyltning). Man får nästan känslan att det inte är den nya funktionen som upprör utan en ångest över att ha tappat den prestigefyllda (?) ”fyrfiligheten” som på något vis skulle ha gjort att stan tappat i rang.

Det kanske är så att man jagar sekunder och att det nya uppfattas gå långsammare. Kritikerna har definitivt inte tid att vänta på att allt ska bli klart. Man sågar det hela trots att man snart får en ny, snabb infart till järnvägsstationen, nya infartsparkeringar vid Magasinet och en helt ny genväg till en av stans största parkeringar vid Tisken.

P-platserna var ju tidigare den stora boven i stan. De var för dyra, för svåra att hitta och för få. Det som nästan utvecklats till skrämselpropaganda har fått till effekt att en del invånare på fullt allvar påstår att de fattar ett rationellt beslut när de istället för att parkera fyra timmar i stans p-hus för 40 kronor åker vidare till nästa stad med resultat att de kört upp bensin för 60 kronor. Nu har en ny bov upptäckts och blivit förklaringen till stans ”tapp”: Det är bussarna som flyttats till en ny bussgata. Aldrig har bussresenärerna varit så åtråvärda som nu. Tidigare beskylldes de för att nyttja butikerna vid gamla bussgatan som värmestugor. Att de inte handlade något. Nu har de förvandlats till ryggraden i omsättningen…

En handlare som också råkar vara vice ordförande i den nybildade köpmannaföreningen påstår att hans kundtillströmning har halverats sedan bussflytten. Hans butik som tidigare låg 600 meter från bussgatan ligger nu 900 meter från den nya bussgatan… Kan skillnaden påverka så mycket?

Ingen kan säga något annat än att omsättningen i centrums butiker är en viktig värdemätare. Men glömmer man inte något här? Bussarna flyttades den 7 januari och nu två veckor senare är det fortfarande en del letande efter bussar. Det tar extra tid och kanske spolierar de där extraminuterna för snabba ärenden eller spontanshopping. Framförallt representerar den här tvåveckorsperioden den tid då svenskarna anses som allra ”fattigast”, efter jul och innan januarilönen. Hur såg dagskassorna ut samma tid tidigare år?

På samma gata som viceordföranden finns en nyutnämnd ”månadens småföretagare”. Jag får förmånen att vara med och gratta! Hon berättar att butiken fortsätter att utvecklas positivt sedan utbyggnaden i september. Mitt i samtalet pekar hon ut mot gatan och säger att ”det kanske är för att det finns så mycket p-platser här”. Vi skrattar lite, för den enda P-rutan direkt utanför är ju för varubilar. Hon berättar sen att det finns kollegor som tittar snett på henne för att hon i tidningen har sagt att det går bra för henne och att det hela tiden gäller att förnya sig.

Ska vi ha det så här? Ska Falun bli känt för stadskärnan där man mest gnäller, tittar snett på varandra, tar alla chanser att idiotförklara och där Jante blir den okrönte konungen? Eller ska vi börja snacka med varandra, peppa, spåna idéer och framförallt inse att det går upp och ner. Att vi är rätt många som har avgörandet i egna händer, att det inte är kört. Det går om vi vill!

Trevlig helg! Vi ses väl på stan?

 FaluC fr ovan_ca2000

26 Responses to Nu får ni väl ta och sansa er!

  1. Tiina says:

    heja dig Johnny!
    Livskvalitet ska vara utgångspunkten i stadsutveckling inte hur vi tar oss fram bäst med bil.
    Läs/lyssna på Helle Söholt, arkitekt i ropet just nu som sätter livskvalitet i främsta rummet
    Lycka till i Falun

  2. Fredrik says:

    Bra skrivet,
    Du har så rätt i det du skriver angående trafiken,
    Om sen bilisterna lärde sig att nyttja båda filerna och använda sig av den berömda kugghjulsprincipen slipper det bli köer i de nya rondellerna.

  3. Andy says:

    Att jag hellre åker till Borlänge beror på bättre laddningsmöjligheter för min Tesla. Fixa gärna några uttag i city med bra pulver så kommer jag. Schuko 230v 16A är ingen höjdare kontra vad som finns tex på Ikea i Borlänge.

  4. Bengt sundvik says:

    Ganska intressant vad du skriver.men du glömde att ta med tre övergångställen på en kort bit vilket gör att helt plötsligt exponeras gångtrafikanter mycket mer vilket också innebär större risk för dessa. Sedan är det inte konstigt att du tycker att det är bra för ni som tagit beslutet vill väl inte erkänna att det kunde gjorts bättre

  5. Kenneth Alvik says:

    VM-blir bra för Falun, hoppbackarna är ett utav det bästa landmärken i Sverige, de måste underhållas även efter VM, centrum
    utnyttja att Falun är omgärdad av vatten, Slussen, Tisken och Ån finns säkert hundratals förslag om detta, ST-Torget finns även där en uppsjö av förslag, det är bara att ta försig Jonny.
    H
    KA

  6. PG says:

    Jag håller med dig fullständigt Johnny! Det är ett fasligt gnällande helt i onödan.
    /
    Petter

  7. Saren says:

    Gör nått gör rätt

  8. Gert says:

    Gött att vi bittra och gnälliga har lämnat den där lilla hålan. Man kan aldrig bygga en storstad i en småstad.

  9. Erik wiklund says:

    Hur menar du att man ska kunna få en bra trafikrytm från centrum ut mot korsnäs när den
    tvåfiliga vägen plötsligt blir enfilig utanför maxi vid rondellen?
    I dag (fred. 23/1) kommer jag åkande i den högra filen när en röd pickupp kommer i den vänstra och prejar sej in
    i den högra filen (högerregeln??) Att byta fil ger inte på något vis företräde i trafiklagen.
    Hur tänkte du när detta beslutades. Tilläggas kan att efter rondellen är det åter igen tvåfiligt!!
    Jonny Ganshag. Detta tycker jag verkligen kräver en ordentlig förklaring hur ni har tängt.

  10. Erik Svedin says:

    Jag arbetar med cykelturism och dess utveckling och sedan en konferens i Malmö för några år sedan har jag alltid undrat varför inte affärsägare är bilismens främsta kritiker. Det som berättades för mig, och som egentligen är ganska självklart, var att gående och cyklister spenderar mest i stadens affärer. Ju långsammare man tar sig fram, desto bättre exponering får butikerna och ansträngningen att kliva in i en affär är som minst.

    Hur många bilister råkar stanna i en affär de plötsligt passerar?
    Inte många!

    En invändning brukar vara att kunderna inte handlar så mycket om de inte har en bil. Men här finns ju en ypperlig möjlighet att utveckla en affär som inkluderar leveransen hem till kunden, kanske med de nu så populära lastcyklarna.

  11. Viktor says:

    Grymt bra skrivet!!!!

    Först, har aldrig röstat på Socialdemokraterna, men det här var det bästa som en kommunpolitiker skrivit på länge. Är så himla trött på alla i Falun som bara springer runt och gnäller.

    Om någon vecka kommer hela Sverige och många av världens blickar vara riktade mot Falun och det vore väl kul om media började rapporterade positiva saker om VM än att istället leta reda på alla gnällspikar och ge dem mediautrymme.

    Bra Jonny, mer av detta!!

  12. Anonym says:

    Bra!

  13. fd Falubo says:

    Verkar som man vill ha VM men är inte beredd att satsa eller för den delen offra något för detta evenemang som (åter igen)
    sätter Falun på kartan. Är utflyttad Falubo och har alltid varit stolt för att vara uppväxt och bott i Falun. Detta börjar dock avta. Inte p.g.a vägar o bussar. Utan p.g.a den bittra och gnälliga bild som tyvärr börjar sprida sig i stan och talas om i övriga landet. Var stolt över att just denna lilla stad (med alltför stort storstadskomplex) får äran att återigen vara arrangör för ett VM.

  14. Sara says:

    Jag är mest fundersam över ambulanserna och deras färd mot akuten. Är det riktigt bråttom och vägen nu är enfilig bitvis, då måste det göra att i rusningstrafik tar de en annan väg. Att åka genom centrum (falugatan/svärdsjögatan) känns ju inte helt säkert i längden med tanke på hur mycket fotgängare som finns där. Jag ser inte meningen med att göra vägen enfilig, speciellt inte när det som du säger endast handlar om 300 meter.

  15. Torbjörn Yngvesson says:

    förstår att det någonstans finns en bra och trevlig tanke med nya stadskärnan.. likaså att det är inte det enklaste att få till nåt bra av det hela. Falun är i mångt o mycket kompromisser då ån och järnväg mm ligger där det ligger och Tisken är ett hinder. I många år har det pratats om en bro över Tisken och upp mot Gruvriset.. Den skulle verkligen vara ett lyft för oss som pendlar. Jag har pendlat i snart 35 år genom denna stad så jag vet vad man som bilist uppskattar. Det ska vara rätt smidigt och inte generera osäkerhet samt tillfällen där det kan gå fel pga av otydlighet eller missuppfattningar.Borlänge har ju på ett föredömligt sätt byggt en smidig trafiklösningen genom hela staden. Det är ju inga större problem att ta sig igenom Falun när det är lugnt.. men när det är mycket trafik så vill man kunna känna sig bekväm med sin position på vägen. Dvs om man vet vad man håller på med och rättar in sig i ledet så ska man inte uppleva att andra ”parasiterar” på oss som vill vara smidiga. Det är där som detta med 2 filer som byter till 1 fil blir problem. Det blir alltid en liten kamp om utrymmet som man tycker är en dåligt planerad pappersprodukt som såg bra ut på pappret men inte i verkligheten…. sen att man drar genomfartstrafiken upp över ett järnvägsspår i en plankorsning med trafikljus känns ju också ett steg bakåt. Det funkade bevisligen rätt bra när de gamla ljusen dog i korsningen trozgatan korsnäsvägen och trafiken fick gå i en liten rondell. Sen har jag en till sak som jag vill få säga. Och det är det avslag jag fick på mitt skadeståndsanspråk som jag ställde sommaren 2014. Under bygget i våras/somras så var det en bristfällig dragning av vägen och skyltning som låg ner i diket vilket gjorde att jag erhöll en akut punktering höger framhjul. Platsen är fotodokumenterad och skadeanspråk ställdes. Inga stora slantar men strax över 1000-lappen. Det var flera saker som brast på den platsen… varningsskyltning satt ur funktion… dåligt utfyllnad/skyddande av kantsten som gjorde att i gruset stack hörnet av den kvarvarande kantstenen upp så till den grad att punktering erhölls och detta skulle den skylt som låg i diket skydda för. Att era handläggare inte anser att detta är försumligt kan jag inte förlika mig med. Det duger inte att säga att entrepenören kollar detta regelbundet när bevisligen en brist i detta har uppstått.. vilket medförde en brist på mitt konto. Överväger t o m att dra detta till domstol då jag anser att jag med bildbevis (jag fotodokumenterade platsen noga) kan styrka mitt anspråk till 100%. Eller har Du nåt bättre förslag? Bästa Hälsningar Torbjörn Yngvesson

  16. Mia Stadig says:

    Jag är ledsen Jonny, men jag arbetar inom skolan och ser gigantiska brister. Jag har själv varit elitidrottare och varit med i OS i Albertville- 92, så jag är väldigt positiv till idrottsevenemang. Nu arbetar jag inom skola och som sagt ser jag stora brister, vad gäller prioriteringar och kunskap om hur skola och undervisning ser ut idag. Du får gärna använda mig eller någon av mina kollegor som bollplank för att förbättra grundskolan i Falun. När det gäller VM så har jag en hel del erfarenhet som kanske kan vara till godo.. 🙂

  17. fagerstöm says:

    Har inte bott i Falun mer än 2 år men har redan upptäckt att det gnälls om allt och inget. Etablerade mig på Åsgatan för två år sen och fick höra att det inte går och driva butik där för det är en gata som ingen besöker, inte ens bankerna trodde på mig. Men jag tog det som en utmaning, mitt mål var att göra min butik lika känd och efterfrågad som systembolaget alla skall hitta dit. och det har jag lyckats med över förväntan . Ni handlare gör något själva och sluta gnälla , att lyckas med affärerna kan inte vara, var bussarna stannar.om jag förstått det rätt, var det samma diskussion när systemet flyttade till falan.

  18. Mathias Svensson says:

    BRA!

  19. Anders, 43. says:

    Om vi nu vill bli ännu mer framtidssträvande så kan vi skrota romme flygplats och anlägga en ny modern flygplats mellan falun och borlänge och dra förbi den planerade dubbelspåriga järnvägen också!

  20. Rocky says:

    Bra rutet. Jag håller med dig!

  21. tommy albinsson says:

    Bästa Jonny,
    Kritik behöver inte vara bitter, men som skattebetalare, trafikant och yrkesförare har jag svårt att hålla med dig om att knutpunkten blev bra trafikmässigt sett.
    Att människor i Falun ”tycker till” borde vara ett fantastisk underlag för beslut, kan du och dina kollegor fånga upp dessa ideer och åsikter innan beslut på ett bättre sätt, är jag övertygad om att klimatet i ”tyckandet” skulle bli bättre.
    Jag delar inte alla dina åsikter, men olika åsikter kan leda till bra reslutat bara alla är lyhörda och kan ta och ge kritik på ett sakligt sett.
    Trevlig helg
    Tommy

  22. Eric says:

    Jag tror inte du förstår varför folk klagar..

  23. Pelle Andersson says:

    Hej, Vad hade ni/räknat med? Fyrverkeri? Nej, Johnny, jag har varit med från resans början, fysiskt närvarande på ”samordningsmöten” på Folkan, något som ni i efterhand döpt om till ”info-möten”. Som tekniker ser jag genast faran med er diod i ert informationsflöde, dvs. all info går i en riktning. Ni har inte tagit in någonting. Hela denna plan har en agenda, om än inte uttalad, nämligen genomfartstrafiken ska trollas bort. Nu ska du tänka på att det är inte resande från Gävle till Borlänge jag främst tänker på, utan medborgare i Hälsinggården/Korsnäs/Hosjö som har sin utkomst på tex. Ingarvet. Och nej, alla kan inte åka buss för att hämta/lämna ungar på dagis. Klarar era planer en utomstående miljökonsekvensutredning? Du har säkert sett mina idéer på FB om att lägga ner järnvägen genom Falun (handen på hjärtat, hur många aktiva godståg står på rangerbangården, och hur mycket är tomtmarken värd?) Och hur klarar Falun en miljökonsekvensutredning om en fortsatt stål- och gasolpendel genom centrala Falun till SSAB? Med ett utökat tonnage efter förvärvet av Rukki? Du vet lika väl som jag att Banverket på 80-talet tittat på en lösning över Främby för godstransporter på järnväg? Eller hur, det vore klädsamt om du tillstyrker att jag inte hittat på det. / Pelle Andersson

  24. Folke Andersson says:

    Beträffande att Falun är värt ett bättre öde än bara gnäll, håller jag med. Gnället bör istället riktas mot de som styra och ställa i vår kommun, helt galna förändringar i stan, ett skid VM som ett fåtal kommuninnevånare vill ha, samt extremt dåligt med parkeringsplatser. Denna lista skulle kunna göras mycket längre. Vissa skumraskaffärer tänker jag inte ta upp. För egen del är Falun en plats man åker runt, för att åka till Borlänge eller City Gross för att handla, vi åker också hellre till Valbo än Falun. Har du aldrig funderat på varför vi är så många som gör så, det blir dyrare men det finns parkeringsplatser, butiker är betydligt bättre belägna.
    Jag har förstått att det är inte meningen att vi som bor i kommunens utkanter ska kunna åka bil till centralorten och ha möjlighet att parkera i närheten av butikerna i centrum. Det är inte priset på parkeringen som avgör det är tillgången på parkeringsplatser.I Falun finns två butiker med hygglig tillgänglighet, ICA Maxi och City Gross.
    Den nya genomfarten genom stan blev ingen förbättring, i stort sett en återgång till som det var innan den föregående ombyggnaden, Däremot förmodar jag att den blev ganska kostsam, men den kostnaden samt Lugnet och skid VM kommer väl på skattsedeln, kanske dags att byta kommun. Kom ihåg att det kommuninnevånarnas åsikter som räknas, inte vad politiker med storhetsvansinne.

    Hälsningar Folke Andersson

  25. tommy says:

    om bussarna kör hela vägen in är det inga problem men när man hamnar mitt i bilvägen är det ett problem och allvarligt…….
    och folk har nog bara svårt att vänja sig i början med nytt men jag förstår inte varför ni inte byggt DATORSKÄRMAR som visar busstiderna…..

  26. Anders, 43. says:

    Förresten, vad tycks om att istället bygga traditionella bostadsområden så bygger man nyurbanistiskt istället ex som det här: https://www.youtube.com/watch?v=Z9F4PDPUS24 . Istället för de amerikanska husen i filmen så bygger man traditionella svenska hus. Falurött!